Anasayfa » Endoskopi » Endoskopi Nedir Nasıl Yapılır Aynı gün Uyutularak Gastroskopi

Endoskopi Nedir Nasıl Yapılır Aynı gün Uyutularak Gastroskopi

Mide, barsak gibi sindirim sistemi hastalıklarının teşhis ve tedavisinde en iyi yöntem endoskopik yöntemle incelenmesidir. Endoskopi, gastroskopi, kolonoskopi, sigmoidoskopi gibi işlemlerin genel adıdır.

Endoskopi, endoskopik bir değerlendirme gerektiğinde doktorunuz endoskop adı verilen, bir ucunda gözlemin yapılacağı bir parça içeren ve hastanın iç organlarının gözlenebileceği bir teşhis yöntemidir. Endoskop doktorun hastanın vücudunun içinde neler olduğunu doğrudan gözlemesine yardımcı olmaktadır.

Endoskop, fiber optik cihaz değişik fiberlerden oluşan bir plastik tüpten oluşmaktadır. Görüntülenmesi istenen beden bölümünün aydınlatılması için bu fiberlerin bir kısmı ışık yansıtmaktadır. Bir diğer fiber kümesinden geri yansıtılan ışık gözlemin yapılacağı parçaya iletilmektedir ve görüntü büyütülmektedir.

Endoskopik işlemler uyutularak anestezi ile veya uyutulmadan anestezi uygulanmadan yapılabilir.

Mide ağrısı günümüzde en sık karşılaşılan şikayetlerden birisidir. Mide rahatsızlıkları ne yazık ki ultrason veya tomografi ile teşhis ve tanısı yapılamamaktadır. Mide, barsak gibi sindirim sistemi hastalıklarının teşhis ve tedavisinde en iyi yöntem endoskopik yöntemle incelenmesidir.

GASTROSKOPİ
Gastrosskopi ile yemek borusu, mide ve on iki parmak barsağı incelenmekte, gastrit, ülser, kanser gibi hastalıkların kesin tanısı konmakta ve aynı zamanda bu bölgelerden biopsi alınmaktadır.
Polip ve yabancı cisimler çıkarılmaktadır. Bunların yanı sıra yemek borusu varis ve ülser kanamalarında endoskopik tedavi ile ameliyata gerek kalmadan kanamalar durdurulabilmektedir.
Yemek borusu ve mide çıkışında oluşmuş darlıklar genişletilebilmektedir.

KOLONOSKOPİ
Kolonoskopi ile kalın barsak hastalıklarının teşhisi konmakta (kanser gibi), gerekli durumlarda ilgili bölgelerden biopsi alınmaktadır. Polip vb durumlar, kolonoskopi sırasında yakılarak veya cerrahi yöntemle tedavi edilebilmektedir.

REKTO-SİGMOİDOSKOPİ
Rekto-sigmoidoskopi kalın bağırsağın rektum ve sigmoid kolon ismi verilen son 30–40 cm ’lik kısmının ucunda ışık kaynağı ve kamerası bulunan ince bükülebilen bir aletle incelenmesi işlemine denir.
Bu inceleme eğer kolon kanser riski varsa veya izah edilemeyen rektal kanamaların, ağrıların, inflamasyon veya ishalin tanısı koymak için gereklidir.

Endoskopik işlemlerin yan etkileri yoktur.

Uyutularak endoskopi anestezi uzmanı eşliğinde, anestezik maddeler verilerek tam genel anestezi uygulanmadan, hatırlamamnızı sağlayarak yarı baygın halde yapılır,

Endoskopi hangi durumlarda yapılır,

Endoskopi sindirim sistemi rahatsızlıklarında tanı ve tedavi amaçlı yapılır.
-Sebepsiz kilo kayıplarında,
-Sebepsiz karın ağrılarında,
-Uzun süren mide yanma ve ekşimelerinde,
-Göğüs yanmalarında,
-Reflü hastalığın tanısında,
-Kansızlıklarda teşhis amaçlı,
-Mide poliplerinde,
– Karın gaz ve şişkinliklerinde,
-Yemek borusu hastalıklarında, özellikle yutma güçlüğü şikayetlerinde,
-Makattan kan gelmesi durumlarında
-Kanser taramasında ve bunun gibi daha birçok sindirim sistemini ilgilendiren hastalıkların tanı ve tedavisinde kullanılır. Bu yöntemle gerek mideden gerekse kalın bağırsaktan biyopsi alınarak tanı kesinleştirlidiği gibi mide kanamalarında, sindirim sistemi poliplerinin alınmasında ve bir takım prekanseröz lezyonların çıkarılması gibi durumlarda da tedavi amaçlı kullanılır.

Endoskopi cihazı,

Endoskopi sonrası, anestezi işlemi uygulanmadı ise hemen, anestezi uygulandıysa 1 saat içinde işinize veya evinize dönebilirsiniz.

Endoskopi ne kadar sürer,

Endoskopi işlemi gastroskopi için 15 ila 30 dakika, kolonoskopi için 30 ile 45 dakika sürer. Ancak eğer polip, kitle veya karşılaşılan bir durum var ise bu süre uzayabilir.

Endoskopi İşlemi Öncesi Bir Hazırlık Gerekir mi?

Evet gerekir, üst sindirim sistemi dediğimiz yemek borusu, mide ve oniki parmak bağırsağının görüntülenmesi olan gastroskopi için 6 saat açlık gereklidir. Kalın barsağın görüntülenme işlemi olan kolonoskopi için ise 1-2 gün öncesinden başlayan kalın barsağın daha iyi görülmesi amacıyla, dışkıdan temizlenmesi için ilaçla boşaltılması gerekir.

Bu arada endoskopi yaptıracak hastalar eğer aspirin gibi kan sulandırıcı ilaç kullanıyorlarsa mutlaka endoskopiyi yapacak ekibi bilgilendirmeleri gerekmektedir.

Kullanıcı Oyu:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Yazıyı Oylayın)
Op. Dr. Mehmet Çağlan Eroğlu
Genel Cerrahi Uzmanı Ankara Randevu Almak için TIKLAYINSoru Sormak için TIKLAYIN
İlginizi Çekebilir
Yazı hakkında görüşlerinizi belirtmek istermisiniz?
Genel Cerrah | Ankara