Anasayfa » Anal Bölge Hastalıkları » Anal Fissür Makattan Kan Gelmesi Makat Çatlağı Botoks ile Ameliyatsız Tedavi

Anal Fissür Makattan Kan Gelmesi Makat Çatlağı Botoks ile Ameliyatsız Tedavi

Ameliyatsız botoks ile dışkıdan kan gelmesine neden olan anal fissür(makatta çatlak) tedavisi artık yapılabiliyor.

Anal Fissür Nedir?

Anal fissür anüs yani makat bölgesindeki deride ağrı, kanama ve kaşıntıya yol açan küçük bir yırtıktır veya çatlaktır.

Anal Fissür Neden Olur?

Fissür genellikle bir Kabızlık dönemini izleyerek oluşur. Ender olarak bir ishal atağını takiben de oluşabilir. Sert, kuru bir dışkının zorla anal kanaldan veya makattan geçmesi sırasında bu bölgede yırtık oluşur. Genelde fissür yüzeyel olarak başlar ve hızla iyileşir. Bazen derinleşip altta yatan sfinkter kasına (anal kanal çevresinde dışkılama alışkanlığını kontrol eden kas) ulaşabilir. Bu durumda hastalık kronik (süreğen) hale gelmiştir.

Bazı anal fissürler kendiliğinden iyileşirken diğerlerinin neden iyileşemediği kesin olarak anlaşılamamıştır. İyileşme olmamasının en önemli nedenlerinden biri Kabızlık veya ishalin devam etmesidir. Bunlara ek olarak, her dışkılama sırasında (büyük abdest geçişinde) dışkı buradaki yara ile temas eder ve iyileşmeyi geçiktirir. Bu da sfinkterin (makatı kontrol eden kasın) kasılmasına neden olur. Sfinkter kasının (makatı çevreleyen ve kontrolü sağlayan kas) kasılı kalması fissürün (yırtık) iyileşmesini engeller.

Nadiren fissürün sebebi Crohn Hastalığı ya da bir enfeksiyon olabilir. Altta yatan hastalığın tedavisi, genellikle fissürün iyileşmesi ile sonuçlanır. Fissürler çok nadiren iltihabi bir hastalığa neden olurlar.

Makatta çatlak (anal fissür) ameliyatsız tedavisinde hangi yöntemler kullanılır?
Makatta çatlak, makatta yırtık veya anal fissür vakalarında:
Diyet düzenlemeleri: posa bırakan gıdalar ve günde 2 Lt gibi su tüketilmesi, acı, ekşi ve baharatlı gıdaların kısıtlanması
Oturma banyosu: sıcak su içinde günde 5-6 kez oturma banyosu yapılması çok yararlıdır. Bazı durumlarda paketlenmiş buz ile ardışık olarak uygulanması, makat bölgesindeki ağrıyı hafifletmekte çok etkilidir.
Dışkı yumuşatıcılar: Dışkı yumuşatıcı ilaçların sert dışkının çatlağı daha fazla tahriş etme etkisini azalttıkları bilinmektedir. Ancak, ishal durumunun da makat çatlağına neden olduğu bilindiğinden, bu tedavi asla gelişigüzel yapılmamalı ve mutlaka doktor kontrolunda uygulanmalıdır.
Kortizonlu kremler: çok yaygın olarak kullanılırlar, bazılarında aneztezik madde de bulunur.
Çinko oksitli krem: bebeklerin pişiklerinde de kullanılan ve makat çatlaklarında çok etkili oldukları bilinen kremlerdir.
Lokal anestezik kremler: bölgesel olarak ağrıyı ve spazmı azaltmaya yararlar.
% 0.2’lik veya % 0.4’lük nitrogliserinli krem: ile makattaki çatlak üzerine masaj yapılması: iç makat kasını gevşetme etkisi vardır. Fazla miktarlarda kullanılmamalıdır, çünkü fazla miktarda kullanıldığında tansiyonu düşürerek başağrısı, baş dönmesi ve baygınlık hissi gibi yakınmalar yapabilirler. Uygulama sırasında parmaktan emilme olasılığına karşın eldiven ile uygulama veya kalın bir tahta veya plastik çubuk yardımı ile uygulanması bu yan etkileri azaltabilir.
Kalsiyum kanal blokerleri: Nifedipin ve diltiazem gibi haplar aynı şekilde iç makat kasını gevşeterek çatlağı iyileşmesine katkı sağlayabilirler.
Botulinum toksini (Botoks): iç makat kasında geçici bir felç oluşturarak makattaki çatlağın iyileşmesine katkı sağlarlar.

Makatta çatlak (anal fissür) için Botoks tedavisi nasıl yapılır?
Makatta çatlak, makat yırtığı veya anal fissür vakalarında çatlak olan bölgenin iki yanına 40 ünite Botoks enjekte edilir.

Makatta çatlak (anal fissür) için Botoks tedavisinin avantajları nelerdir?
Makattaki çatlak veya makat yırtığı ameliyatında sfinkterotomi adı verilen iç makat kasının kesilmesi işleminin gaz veya dışkı tutamama gibi yan etkilerinden kaçınmak için geçici felç yaratan Botoks uygulaması yaygın olarak gündeme girmiştir.
Ameliyathane gerektirmez.
İşlem sonrasında günlük aktiviteye aynen devam edilir.

Makatta çatlak (anal fissür) için Botoks tedavisinin başarı oranı nedir?
Genellikle, makatta çatlak veya makatta yırtık durumunda hastaların % 70-75’inde Botoks tedavisi ile tam başarı, % 20’sinde kısmi başarı elde edilir. Makatta çatlak sorunu olan hastaların % 5-10’unda ise Botoks tedavisi sonuç vermez. Değişik çalışmalarda, Botoks tedavisi sonrasında % 0-52 oranında nüks bildirilmiştir.

Makatta çatlak (anal fissür) için Botoks tedavisinin başarılı olmazsa ne yapılır?
Makatta çatlak veya makat yırtığı nedeni ile yapılan Botoks uygulamasından sonra, hastanın yakınmalarında 30 gün içinde bir düzelme olmazsa bazı hastalarda, ikinci bir seans yapmak gerekebilir. Bu seanstan sonrada başarı elde edilmezse, cerrahi girişim veya ameliyat önerilir.

Makatta çatlak (anal fissür) için Botoks tedavisini hangi hekimler yapar?
Makatta çatlak veya makat yırtığı nedeni ile yapılan Botoks uygulamasını bu sorunun ameliyatlarını da gerçekleştiren Genel Cerrahi Uzmanları yapar. Yoğun olarak makat bölgesi hastalıkları ile uğraşan Genel Cerrahlar ise proktolog, proktoloji uzmanı, koloproktolog veya kolorektal cerrah ve bu bölümde proktoloji, koloproktoloji veya kolorektal cerrahi olarak adlandırılır.

Kullanıcı Oyu:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Yazıyı Oylayın)
Op. Dr. Mehmet Çağlan Eroğlu
Genel Cerrahi Uzmanı Ankara Randevu Almak için TIKLAYINSoru Sormak için TIKLAYIN
İlginizi Çekebilir
Yazı hakkında görüşlerinizi belirtmek istermisiniz?
Genel Cerrah | Ankara